Mijn kennismaking met Pon
Tijdens mijn master Strategy&Organization aan de Vrije Universiteit in Amsterdam had ik mij voorgenomen naar veel inhousedagen en carrière evenementen te gaan om zo een goed beeld te kunnen vormen van verschillende bedrijven. Dit klonk als een als een prachtig plan maar in de praktijk was het al lastig genoeg me staande te houden in een zee van deadlines en tentamens, laat staan iedere paar weken deel te nemen aan een carrière evenement. Begin 2016 kreeg ik een flyer in mijn hand gedrukt voor de Amsterdamse Carrièredagen. Een meerdaags evenement waar tal van bedrijven aan deelnamen in eigen stad. Ik verplichtte mezelf mij toch minstens voor dit evenement op te geven en nam een kijkje op de website. Ik las informatie over de verschillende deelnemende bedrijven, zo ook over Pon. Ik had de naam ‘Pon’ wel eens voorbij horen komen, maar wist eigenlijk nauwelijks wat Pon deed. Ik las over mobiliteit, over auto’s, grondverzetmachines, fietsen en zag de meest mooie merken voorbij komen zoals Audi, Porsche, Caterpillar en Gazelle. Ik besloot mezelf op te geven voor de bedrijfspresentatie en -case en werd uitgenodigd. Zo nam ik in het voorjaar van 2016 deel aan de case van Pon op de Amsterdamse carrièredagen en werd razend enthousiast over Pon en het Management Traineeship. Als ik terug kijk op deze middag is hetgeen dat mij het meeste enthousiasmeerde de mensen (trainees en managers) die op die middag aanwezig waren namens Pon. Ik weet nog dat ik luisterde naar hun verhaal en mij ontzettend kon identificeren met de mensen aanwezig. Daarbij werd ik geïnspireerd door hetgeen zij vertelden, maar ook de manier waarop. Ik werd enthousiast over de mogelijkheid om deel te nemen aan een programma van 20 maanden waarin jouw persoonlijke ontwikkeling centraal staat. Je bent aan het werk, maar hebt tegelijkertijd de mogelijkheid verschillende bedrijven te leren kennen en verschillende rollen te ervaren. Het Management Traineeship is opgebouwd uit vier verschillende opdrachten. Drie opdrachten van zes maanden in verschillende businessgroepen van Pon en één sales opdracht van twee maanden. Die middag bestond uit een bedrijfspresentatie over Pon, haar bezigheden en core values. In de middag mochten we aan de slag met een case. We werden ingedeeld in verschillende groepen (corresponderend met de verschillende business groepen van Pon) en per groep dachten we na over een innovatie binnen die groep. Aan het einde van de middag pitchen we onze plannen en werd er een winnaar verkozen. Op een informele manier kwam ik meer te weten over Pon en kon ik proeven aan de cultuur die binnen het bedrijf heerst. Met een positief gevoel ging ik naar huis en ik besloot mezelf op te geven voor de inhousedag om zo Pon nog beter te leren kennen. In april nam ik deel aan de Inhousedag in Leusden. Ook deze dag bestond uit een bedrijfspresentatie en een case maar ook uit een rondleiding over de Pon campus in Leusden en hier was nog extra ruimte voor vragen. Door zelf rond te lopen in de verschillende Pon bedrijven en met diverse mensen te spreken kreeg ik een completer beeld van wat Pon doet maar ook van de cultuur die heerst binnen de organisatie. Na die dag besloot ik te solliciteren voor het Pon Management Traineeship. Niet direct voor de eerstvolgende ronde in mei, maar in oktober, zodat ik eerst mijn master kon afronden en nog even van mijn vakantie kon genieten. Na mijn reis in Zuid-Afrika in de zomer van 2016 kwam ik begin oktober terug en solliciteerde ik bij Pon. Eind november kreeg ik te horen dat ik aan de slag mocht bij Pon. In overleg werd besloten dat mijn start datum 1 februari 2017 zou zijn.
Coaching tijdens het traineeship
Mede bepaald door wat ik tijdens de selectieperiode (die in totaal 5 weken in beslag nam door een aantal ronden) had laten zien begon ik op 1 februari aan mijn eerste opdracht bij Pon Equipment, een opdracht operationeel van aard. Ik vond het spannend uit de schoolbanken aan de slag te gaan maar heb me, en voel me nog steeds, ontzettend ondersteund door het ‘vangnet’ dat het Traineeship mij biedt. Bij iedere opdracht heb je een opdrachtgever waarvoor je werkt. Dit is je begeleider op je opdracht en met hem/haar worden opdracht inhoudelijke zaken besproken. Vaak afhankelijk van de positie van je opdrachtgever spreek je hem/haar in het meest frequente geval dagelijks maar dit kan ook een uur per week zijn. Je opdrachtgever beoordeelt je aan het einde van je opdracht en dit gebeurt aan de hand van tien vaststaande leiderschapscompetenties. Naast je opdrachtgever heb je een mentor die je krijgt toegewezen aan het begin van je Traineeship. Deze mentor is een ervaren persoon binnen Pon waar je kennis mee hebt gemaakt tijdens de laatste selectieronde. Eens per zes weken heb ik een afspraak met mijn mentor en bespreken we hoe het met me gaat en stel ik hem vragen die me op dat moment bezig houden. Deze vragen kunnen betrekking hebben op mijn opdracht maar kunnen ook persoonlijk van aard zijn. De leidinggevende van de traineegroep
is de Talent Development Manager. Zij begeleid je gedurende je traineeship en bepaalt waar je je eerste opdracht uit gaat voeren. Tijdens iedere opdracht heb je een start- en eindgesprek met je manager en opdrachtgever waarin je manager waarborgt dat voor alle partijen duidelijk is wat je op gaat leveren en wat je wilt leren tijdens je project. De Talent Development Manager waarborgt jouw persoonlijke ontwikkeling, daagt je hierin uit en geeft je advies. Naast het interne vangnet kun je ook gebruik maken van coaching sessies met een externe coach. Er kunnen immers zaken zijn die je niet met collega’s wilt delen. Daarnaast kunnen professionele (externe) coaches je helpen even een uit te zoomen wat betreft je dagelijkse bezigheden en te reflecteren op je ontwikkeling. Je hebt acht coaching sessies tot je beschikking. Deze kun je ‘inzetten’ tijdens je Traineeship maar mag je ook meenemen daarna, als je uitgestroomd bent binnen Pon. Dit uitstromen binnen Pon is trouwens niet verplicht maar de praktijk laat zien dat het zelden gebeurt dat een trainee direct na het Traineeship Pon verlaat. Naast deze individuele begeleiding heb je ook twee trainingsweken per jaar met alle trainees in het programma op dat moment. In deze trainingsweek neem je deel aan trainingen op zowel persoonlijk- als professioneel vlak. Een deel van deze trainingen volg je met een beperkt aantal trainees met wie jij je traineeship gestart bent. Andere trainingen volg je met alle trainees bij elkaar die op dat moment deelnemen in aan het programma van 20 maanden.
Een werkdag als Management Trainee
Vaak wordt de vraag gesteld ‘Hoe ziet een werkdag van een trainee er uit?’. Ik vind het lastig deze vraag te beantwoorden omdat dit voor een trainee binnen Pon sterk afhankelijk is van het type opdracht dat je uitvoert. Zoals eerder gezegd heb ik mijn eerste opdracht uitgevoerd bij Pon Equipment in Vuren. Pon Equipment is de Nederlandse dealer van onder andere Caterpillar, denk aan graafmachines en wielladers. Het hoofdkantoor van Pon Equipment zit in Almere, deze vestiging was gericht op zowel grote machines (>10 ton) als kleine machines (<10 ton) maar deze vestiging werd toegespitst op de grote machines. Recentelijk was een nieuwe vestiging geopend in Vuren waar machines <10 ton opgebouwd dienden te worden. Het proces hiervoor was nog niet ontwikkeld, hier mocht ik me over buigen. Tijdens mijn opdracht van zes maanden ben ik de eerste twee maanden regelmatig in Almere geweest om het eerder gehanteerde proces daar te bekijken. Na twee maanden was ik vooral in Vuren om daar het opbouw proces voor de kleine machines opnieuw te ontwikkelen evenals de werkplaats die daar nog gerealiseerd moest worden. Als ik kijk naar een maandag uit mijn agenda begon ik de week met een overleg met mijn begeleider. Ik probeerde vragen gedurende de week te verzamelen en deze tijdens ons wekelijkse overleg te stellen. Om 10.00u sloot de opbouw monteur aan bij ons overleg om de stand van zaken in Vuren te bespreken. Voor de lunch was er dan meestal nog een klein uur over om mijn to do’s voor die week op een rijtje te zetten. Dit was uiteenlopend van het bestellen van bakken die we wilden gaan gebruiken om onderdelen voor de opbouw van machines in op te slaan tot een juridisch vraagstuk uitzoeken omtrent certificering van machines. Rond 12.00u haalden we lunch (bij een buurtsupermarkt) zodat we met een aantal collega’s samen op kantoor konden lunchen. Rond 12.30u gingen we dan weer aan de slag. Ik maakte eerst mijn to do overzicht af en begon met mijn eerste taken voor die week, tot 14.00u want dan zou ik kort bellen met een mede trainee om de PPT presentatie voor een inhousedag te bespreken die ik hierna klaar maakte voor de volgende dag. Dit voorbereiden betekent een slide maken om jezelf voor te stellen en een slide over je opdracht voorbereiden die als input wordt gebruikt voor de casus die behandeld wordt in de middag. Ik sluit mijn maandag af met een call met twee heren van Caterpillar gevestigd in Engeland. Zij waren betrokken bij mijn project en het was dus van belang hen op de hoogte te houden van het verloop van mijn project.
De cultuur binnen Pon
Wat het voor mij maakt dat ik het zo naar mijn zin heb binnen Pon is dat ik de vrijheid krijg om ideeën aan te pakken en dit samen kan doen met gepassioneerde collega’s. Anderzijds heb ik sterk het gevoel dat er een vangnet aanwezig is waardoor ik durf te ontdekken en mij gesteund voel om te testen met verschillende rollen en taken. Ik kan me dan ook sterk identificeren met de kernwaarden van Pon wat waarschijnlijk ook samenhangt met het feit dat ik mij zo thuis voel binnen deze organisatie. De vier kernwaarden van Pon zijn 1) Passion to perform 2) Trust to act 3) Act Responsibly en 4) Make it fun. Voor mij komt dit naar voren in de wil om resultaten te boeken en gepassioneerd zijn in wat je doet. Daarbij krijg je binnen Pon het vertrouwen en de vrijheid om ideeën te bewerkstelligen. Anderzijds wordt er ook van je verwacht dat je dit vertrouwen met beide handen aanpakt en gebruik maakt van je sterke eigenschappen. Binnen Pon handelen we verantwoordelijk en zijn we verantwoordelijk voor ons handelen en de consequenties daarvan. Tenslotte is het belangrijk plezier te hebben in je werk. Ondanks dat ik me realiseer dat dat wellicht binnen de meeste bedrijven wordt geroepen is dit ook hoe ik het ervaar binnen Pon. Men is in voor een lolletje en dit wordt dan ook altijd gewaardeerd. Daarbij zijn er tal van evenementen binnen (young) Pon zoals een skivakantie en zeilrace naar Engeland wat voor mij onvergetelijke ervaringen zijn geweest.
Mocht je naar aanleiding van bovenstaande vragen hebben of meer willen weten over Pon en/of het Management Traineeship neem dan een kijkje op pontrainee.com of mail naar trainee@pon.com.